Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük bütçeli projelerinden biri olan Delice-Çorum Hızlı Tren Hattı, 27 Aralık Cuma günü ihaleye çıkıyor. Toplam maliyeti 80 milyar TL olarak belirlenen proje, Kırıkkale’nin Delice ilçesi ile Çorum şehir merkezi arasındaki 120 kilometrelik mesafeyi kapsıyor. Bu dev proje, yalnızca bütçesiyle değil, ihale süreci ve finansman yöntemiyle de dikkat çekiyor.

Özkaynak Kullanılacak

Bugüne kadar hızlı tren projeleri genellikle dış krediyle finanse edilirken, Delice-Çorum Hızlı Tren Hattı için özkaynaklardan finansman sağlanacağı açıklandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın raporlarında öncelik sıralamasında sonda yer alan proje yine de ihale sürecine dahil edilerek hayata geçirilmeye başlandı.

Bakanlığa göre önümüzdeki 10 yıl içinde yapılmasının zorunlu değil!

Proje, Delice’den başlayıp Çorum’a ulaşacak şekilde planlandı ve ilerleyen süreçte Samsun’a kadar uzatılması hedefleniyor. Ancak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan raporda, projenin "önümüzdeki 10 yıl içinde yapılmasının zorunlu olmadığı" ifade edildi.

Bakanlığın raporunda proje için “Delice-Çorum hattının yapılması elzem değildir. Önümüzdeki en az 10 yıl içinde projeye başlama zorunluluğu yoktur” ifadeleri yer alıyor.

Halihazırda Samsun-Sivas hattı üzerinden Çorum’a ulaşan bir demiryolu bağlantısı bulunurken, bu yeni hattın devreye alınmasıyla Çorum’un demiryolu altyapısının daha modern bir seviyeye taşınması bekleniyor.

İhale Süreci ve Davet Usulü

İhalenin, yalnızca belirli firmaların katılımıyla "davet usulü" gerçekleştirileceği açıklandı. Davet edilen firmaların listesi kamuoyu ile paylaşılmasa da, bu yöntem ihale sürecinin şeffaflığı konusunda tartışmalara yol açtı. İhale, 27 Aralık Cuma günü saat 10.30’da yapılacak.

Delice-Çorum Projesinin Bütçesi ve Öncelik Sırası

Çorum Hızlı Tren ihalesinde şaibe endişesi: Milletvekili Mehmet Tahtasız ne dedi? Çorum Hızlı Tren ihalesinde şaibe endişesi: Milletvekili Mehmet Tahtasız ne dedi?

Toplam Maliyet: 80 milyar TL (yaklaşık 2,2 milyar dolar)
Bakanlık Öncelik Sırası: Beşinci
Hedef Yolcu Sayısı: Günlük 1.000 yolcu

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın raporuna göre, öncelik sıralamasında birinci sırada İstanbul Kuzey Demiryolu Projesi, ikinci sırada ise Divriği-Kars Demiryolu Rehabilitasyon Projesi yer alıyor. Buna rağmen Delice-Çorum hattı, diğer öncelikli projelerin önüne geçirilerek ihale sürecine dahil edildi.