2024'te GSS Prim borçları silinecek mi? GSS prim borcu sorgulama 2024'te GSS Prim borçları silinecek mi? GSS prim borcu sorgulama

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde (TBMM), araç sahiplerini ve şoför esnafını yakından ilgilendiren yeni düzenlemeler gündeme geldi. 25 yaş ve üzeri araçlara hurda teşviki, şoför esnafına ÖTV ve KDV muafiyeti, ve ağır hasarlı araçların trafikten çekilmesi için hazırlanan kanun teklifleri, otomotiv sektöründe hareketlilik yaratacak düzenlemeler içeriyor. İşte teklifin detayları…

Hurda Teşviki: 25 Yaş Üstü Araçlara ÖTV’siz Yeni Araç

Kanun teklifine göre, 25 yaşını doldurmuş araç sahipleri, araçlarını geri dönüşüme vererek Türkiye’de üretilen yeni bir aracı Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ödemeden satın alabilecek. Bu teşvikle birlikte, ekonomiye yeni araç kazandırılması, ithalat bağımlılığının azaltılması ve çevre kirliliğinin önlenmesi hedefleniyor.

Neden Önemli?

  • Çevre Koruma: Yaşı büyük araçların yarattığı çevresel kirliliği azaltmak.
  • Ekonomik Kazanım: Eski araçların geri dönüşümüyle ekonomiye katkı sağlamak.
  • Trafik Güvenliği: Eski araçların trafikten çekilmesiyle olası kazaların önüne geçmek.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, Türkiye’deki araçların %25’i 21 yaşından büyük. Bu teklifin yasalaşması halinde hem çevreye hem de ekonomiye önemli faydalar sağlanması bekleniyor.

Şoför Esnafına Vergisiz Araç Alımı

Ticari araçlarını yenilemek isteyen şoför esnafı için ÖTV ve KDV muafiyeti getirilmesi teklif edildi. Düzenleme kapsamında, geçimlerini tek bir araçla sağlayan esnaflar, 10 yıl boyunca ticari faaliyetlerde kullanmak kaydıyla yeni araçlarını vergi muafiyetiyle satın alabilecek.

Teklifin Amaçları:

  • Ticari araçların yenilenmesiyle taşımacılık faaliyetlerinin daha güvenli ve konforlu hale gelmesi.
  • Şoför esnafının bakım ve onarım masraflarını azaltarak ekonomik destek sağlanması.
  • Daha verimli taşımacılık için modern araçların teşvik edilmesi.

TÜİK verilerine göre, Türkiye’de ticari araçların bakım masrafları bireysel araçlara kıyasla daha yüksek. Bu teklifin yürürlüğe girmesiyle, şoför esnafının ticari faaliyetlerinde kesintisiz devamlılık sağlanması amaçlanıyor.

Ağır Hasarlı Araçlar Trafikten Çekilecek

Bir diğer kanun teklifi, ağır hasarlı araçların yeniden trafiğe çıkmasını önlemeye odaklanıyor. Trafik kazaları veya doğal afet sonucu ağır hasar gören araçların onarılarak trafiğe çıkarılması yasaklanacak. Bu kurala uymayan özel veya tüzel kişilere 500 bin TL para cezası uygulanması planlanıyor.

Teklifin Detayları:

  • Ağır hasarlı araçlar yalnızca yedek parça veya hurda olarak satılabilecek.
  • Sigorta şirketlerinin bu kurala uymaması durumunda, faaliyet izinleri 6 ay süreyle askıya alınacak.
  • Onarımı yapılan araçların güvenlik standartlarına uygunluğunun denetlenmesi sağlanacak.

Gerekçesi:

  • Trafikte kullanılan araçların güvenlik donanımının yetersiz olması can kaybı riskini artırıyor.
  • Hileli onarımlar sonucunda araçların güvenlik standartlarına uygun hale getirilmediği biliniyor.
  • Bu teklif, trafikteki araçların sağlamlığını ve güvenilirliğini artırmayı hedefliyor.