Bildiğimiz üzere her öğretim yılının sonunda okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılması, daha geniş kitlelere duyurulması ve  okul  veli  işbirliğinin geliştirilmesi amacı ile okul öncesi eğitim şenlikleri yapılmaktadır.

Konuyu irdelemeden önce “Okul Öncesi eğitim Kurumları Yönetmeliği” nin Okul öncesi eğitimin amaçları ve ilkeleri ile ilgili maddelerini hatırlayalım.

Okul Öncesi Eğitimin Amaçları

Madde 6- Okul öncesi eğitiminin amaçları, Türk Millî Eğitiminin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak;

a) Çocukların; Atatürk, vatan, millet, bayrak, aile ve insan sevgisini benimseyen, millî ve manevî değerlere bağlı, kendine güvenen, çevresiyle iyi iletişim kurabilen, dürüst, ilkeli, çağdaş düşünceli, hak ve sorumluluklarını bilen, saygılı ve kültürel çeşitlilik içinde hoşgörülü bireyler olarak yetişmelerine temel hazırlamak amacıyla çaba göstermek,

b) Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar kazanmasını sağlamak,

c) Çocukların Türkçe’yi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamak,

d) Çocuklara sevgi, saygı, iş birliği, sorumluluk, hoşgörü, yardımlaşma, dayanışma ve paylaşma gibi davranışları kazandırmak,

e) Çocuklara hayal güçlerini, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini, iletişim kurma ve duygularını anlatabilme davranışlarını kazandırmak,

f) Çocukları ilköğretime hazırlamaktır.

Okul Öncesi Eğitimin İlkeleri

Madde 7- (Değişik ibare:RG-31/7/2009-27305) Okul öncesi eğitimde;

a) Çocukların bedensel, bilişsel, duygusal, sosyal, kültürel, dil ve hareket gibi çok yönlü gelişimlerini destekleyecek eğitim ortamı hazırlanır.

b) Eğitim etkinlikleri düzenlenirken; çocukların yaşları, gelişim özellikleri, öğrenme hızları, ilgileri, gereksinimleri  ile okulun ve çevrenin imkânları  dikkate alınır.

c) Çocukların; beslenme, uyku, öz bakım becerileri, doğru ve sağlıklı temel alışkanlıklar kazanmalarının yanında doğa sevgisiyle çevreye duyarlı olmaları da sağlanır.

d) Eğitim etkinlikleri; çocukların, sevgi, saygı, iş birliği, katılımcılık, sorumluluk, yardımlaşma ve paylaşma duygularını geliştirici nitelikte olur.

e) Eğitim, sevgi ve şefkat anlayışı içinde yürütülür. Çocuklara eşit davranılır ve bireysel özellikler gözönünde bulundurulur. Çocukların öz güvenlerini kazanmaları için ceza, baskı uygulanmaz ve kısıtlamalara yer verilmez.

f) Eğitim etkinliklerinin değerlendirilmesinde  belirlenen hedeflere ne ölçüde ulaşıldığı tespit edilir. Plânlama yapılırken bu sonuçlar dikkate alınır.

g) Çocukların kendilerini ifade ederken; Türkçe’yi doğru ve güzel konuşmalarına öncelikle önem verilir.

h) Şartları elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için ortak bir yetişme ortamı hazırlanması için çaba gösterilir.

ı) Oyun, çocuklar için en uygun öğrenme yöntemi olarak uygulanır.

j) Eğitim programı hazırlanırken ailelerin ve içinde bulunulan çevrenin özellikleri dikkate alınır, ailenin eğitime etkin katılımı sağlanır.

k) Çocuğun gelişimi ve okul öncesi eğitim programı düzenli olarak değerlendirilir.

            Yukarıda ifade edilen amaç ve ilkelere uygun olarak Milli Eğitim Bakanlığı her yıl mayıs ayının sonunda okul öncesi şenlikleri düzenleme kararı almıştır.

 

            Bütün bu bilgiler ışığında okul öncesi eğitim döneminde oyun çocuğun hayatının önemli bir parçasıdır.

Bir başka ifade ile okul öncesi dönemde çocuk hayatı oyun yolu ile öğrenir. Dolayısı ile eğitim etkinlikleri; çocukların, sevgi, saygı, iş birliği, katılımcılık, sorumluluk, yardımlaşma ve paylaşma duygularını geliştirici nitelikte olmalıdır.

Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar kazanmasını sağlamayı amaçlayan okul öncesi eğitimde çocuklar okulda  ya da çevrede düzenlenebilecek herhangi bir etkinliğin önemli bir parçası ve büyükleri eğlendirmek üzere planlanması faaliyetlerin parçası olarak düşünülemez.

Böyle bir düşünce ile etkinlik yapmak, büyüklerin hoşuna gidecek ş yüklerinin altına girmek ve bu manada çocukları yönlendirmek sistemin özü ile çatışır ve doğru değildir.

Okul öncesi eğitim sistemi içerisinde hayal güçlerini geliştiren, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kazanan, iletişim kurma ve duygularını anlatabilme davranışlarının geliştirilmesi gereken  çocukların asla iş yetiştirme, gösteri yapma ve eğlendirme  yanlışına alet edilmemesi gerekir.

Netice itibarıyla yıl sonu okul öncesi şenlikleri  ve gösteriler kesinlikle çocukların büyüklerini eğlendirdiği bir gün olarak görülmemeli ve büyüklerin hoşça vakit geçirdiği bir güne dönüştürülmemelidir.